TAWARAN HEBAT KLIK DI SINI

Tuesday 10 June 2014

NUKILAN SEJARAH DAN HUKUM MEMAKAN DAGING DHAB




Nukilan sejarah lalu dihantarkan oleh Allah S.W.T sejenis biawak pasir (DHAB) untuk memadamkan kesan tapak kaki Rasulullah S.A.W bagi menghalang niat Quraisy membunuh baginda ketika berlakunya Hijrah Rasulullah S.A.W .Dhab adalah spesis haiwan purba padang pasir Negara Timur Tengah seperti Mesir , Arab Saudi,Sahara,Libya kerap ditemui sekitar pergunungan Thur Sina Mesir.

Dhab (Uromastyx aegyptia) adalah sejenis biawak yang terdapat di padang pasir dan sebagai salah satu anggota terbesar dari genus Uromastyx. Dhab dapat di temui di Mesir, Libya dan seluruh daerah Timur Tengah tetapi sangat jarang ditemui saat kini karena penurunan habitatnya.

Kulitnya yang sangat keras sering digunakan oleh Arab Badui, sementara dagingnya dimakan sebagai salah satu alternatif sumber protein dan mereka bisa menunjukkan cara untuk menyembelihnya. Nama Inggrisnya Egyptian Mastigure atau Egyptian dab lizard atau Egyptian spiny-tailed lizard.

Menurut keyakinan umat Islam, dhab ini halal dimakan dan dikatakan merupakan sejenis obat perangsang tenaga batin tradisional



DAGING DHAB

Dhab atau Biawak Padang Pasir (Dessert Iguana) bukanlah suatu haiwan yang dikategorikan sebagai haiwan mamalia maun (mamalia herbivore), hal ini kerana Dhab merupakan sejenis haiwan reptilia, Dhab mempunyai diet makanan seperti belalang dan serangga padang pasir (Oasis insects).Namun begitu darah dhab bukanlah dari jenis yang sejuk kerana tatahidupnya mesti sering bergantungan dengan keadaan suhu panas padang pasir. Walaupun ia adalah dari keluarga reptilia, namun begitu ia satu-satunya haiwan dari jenis itu yang halal dimakan dalam Islam. Hal ini seperti yang diperihalkan dalam Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

Dari Ibnu Abbas RA, ia berkata: “Bahawasanya Rasulullah SAW ditanya orang tentang daging dhab, ketika dihidangkan kepadanya dan ia tidak memakannya: “Apakah ia (daging dhab) haram?”, Maka Baginda menjawab: “Tidak, akan tetapi tidak ada (binatang dhab) di daerahku (Makkah dan Madinah serta kawasan sekitarnya), maka aku merasa jijik”. Maka sejurus itu sahabat yang mendengar penyataan Nabi tadi pun merasa lega, mereka semua menjamah masakan daging dhab, Nabi Muhammad SAW hanya memandang apa yang mereka makan.

(Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim)(Asy-Syaikhan).

Untuk tempahan sila hubungi saya Zaidi Misman 013-3793300 dan pembayaran boleh dibuat melalui

accn CIMB 12160005937204
accn BANK RAKYAT 220141319874
accn RHB1680150003403CIMB 12160005937204

No comments:

Post a Comment